Tekoäly oppi shakin neljässä tunnissa – pystyy keksimään ennennäkemättömiä siirtoja

Kuva: Pexels.com
Jaa muillekin

Monet asiantuntijat, tiedemiehet ja teknologiajohtajat ovat ilmaisseet huolensa tekoälyn mukanaan tuomista uhkakuvista jo aiemmin. Villeimpien teorioiden mukaan on mahdollista, että koneet kääntyvät ihmistä vastaan ja lopulta tuhoavat ihmiskunnan.

Nyt nämä huolenaiheet ovat saaneet uutta pontta, kun yksityiskohtia tekoälyn aiemmin tässä kuussa voittamasta shakkiottelusta on tullut julki.

Joulukuun 6. päivä uutisoitiin ympäri maailmaa, miten hakukonejätti Googlen ja DeepMind-yhtiön shakkiin kehittämä algoritmi AlphaZero oli onnistunut päihittämään maailman parhaaksi kehutun shakkiohjelman Stockfishin. 100 peliä sisältäneestä ottelusta AlphaZero voitti 28, ja tasapelejä oli 72. Tekoälyohjelma ei siis hävinnyt yhtään peliä.

Brittisivusto Daily Mail kertoo, että AlphaZero oli oppinut shakin pelaamisen vain neljässä tunnissa. Sille oli annettu ainoastaan shakin säännöt ja käsky oppia voittamaan pelaamalla aluksi itseään vastaan. Tekoälyohjelma oivalsi nopeasti shakkiin kuuluvan tiedon ja taktiikat, mutta pian se jo pystyi tekemään täysin ennennäkemättömiä siirtoja. Joitakin sen tekemiä voittaneita taktiikoita ei kukaan ihminen ole tiettävästi tehnyt shakin 1500-vuotisen historian aikana.

– 6. joulukuuta 2017 AlphaZero valloitti shakin maailman… ratkaisemalla pelin ja lopulta orjuuttamalla ihmiset lemmikkieläimiksiin, brittiläinen shakkimestari Simon Williams vitsaili tuloksen selvittyä.

DeepMind-yhtiön kehittämät ja koneoppimiseen perustuvat tekoälyohjelmat ovat voittaneet ihmiset myös muun muassa kiinalaisessa go-lautapelissä.

UP